Algemene Beschouwingen 09 november 2021

Begroting 2022 en meerjarenraming 2023 tm 2025 - Bianca Rooding-Eurlings

5) Versterkingsplan Sociaal Domein - Nelleke

Voorzitter,

Voor nu wil ik hier enkel nog het volgende over zeggen en dat is:
- dat na alle informatiebijeenkomsten en vergaderingen wij mogen concluderen dat we voor nu akkoord zijn me de wijzigingen in het versterkingsplan;
- dat wij met betrekking tot de taakstelling sociaal domein (op blz6) het volgende amendement indienen: stelt voor om voor het onderdeel jeugdzorg gebruik te maken van de mogelijkheid om een stelpost in te zetten;
- dat met betrekking tot de uitkeringsfactor, door ons genoemd in de commissie sociaal domein van 2 november, wij willen aangeven dat wij dit bedrag willen gebruiken om de te verwachte tekorten op het sociaal domein mee af te dekken zoals dit ook min of meer wordt voorgesteld door het college op blz 8 van de begroting.

6) Voorstel college inzake programma nafase watersnoodramp - Nelleke
Voorzitter,
We kunnen hier als VVD heel kort over zijn. Om te beginnen onze complimenten en respect voor de burgemeester, die zich een echte burgervader heeft getoond, het college, alle ambtenaren en het crisisteam, alle hulpverleners, vrijwilligers en iedereen die heeft geholpen. Ook (nog steeds) veel sterkte en medeleven voor alle getroffenen.
En voor wat dit plan betreft: Ga hier vooral zo snel mogelijk mee aan de slag. Wat de VVD betreft kan dit niet snel genoeg. Liever gisteren dan vandaag!
Het is werkbaarder voor ons als raad als de kansenkaart wordt losgekoppeld van deze nota. De VVD heeft er alle vertrouwen in dat wat nu wordt verzocht ook noodzakelijk is.
Wel hebben we nog een “thinking out of the box” puntje naar aanleiding van de nafase watersnoodplan, dat is ontstaan tijdens een fractie-overleg, want samen brainstormen we ook graag over innovatieve en duurzame ideeën voor Valkenburg aan de Geul. Een van die brainstormsessies van ons fractieoverleg heeft een idee opgeleverd dat we het college niet willen onthouden en ter verdere overweging willen laten nemen. Dit idee hebben we in briefvorm opgesteld en zullen we later vandaag via de griffie indienen.
Maar hierover meer zo meteen bij de algemene beschouwingen.

7) begroting 2022 en meerjarenraming 2023 tm 2025 - Bianca
Voorzitter, aanwezigen, livestreamers,

Zoals u bent gewend van de VVD houden we het weer kort en krachtig.
Voor ons ligt de begroting 2022 en meerjarenraming 2023 tm 2025.
Met daarin een blik naar de toekomst.
Een toekomst die nog steeds onzeker is. Door de wereldwijde pandemie, waarvan we vorig jaar dachten dat het einde in zicht was, maar die nog steeds ons leven in zijn grip houdt. En ook nu weer zijn de maatregelen aangescherpt.
Maar ook door alle andere onvoorziene gebeurtenissen die een grote impact hebben gehad op onze prachtige gemeente, de bewoners, de ondernemers…
Wie had tijdens de kadernotavergadering van 12 juli, nog geen 4 maanden geleden, kunnen bedenken dat we amper twee dagen later getroffen zouden worden door nóg een grote ramp. Waarvan we de gevolgen nog heel lang zullen voelen… zowel in onze omgeving .. maar ook in onze harten… Ik hoef maar even in deze zaal rond te kijken en zie ook hier mensen die zwaar gedupeerd zijn. Ook ons eigen gezin is zwaar geraakt. En nog dagelijks merken wij allen de gevolgen van deze verschrikkelijke ramp.
In tijden van crisis is saamhorigheid de belangrijkste schakel in de samenleving. En we hebben kunnen zien hoe hartverwarmend en geweldig de saamhorigheid is in onze mooie gemeente. Want het mag ook wel eens gezegd worden: Valkenburg aan de Geul is een geweldige gemeente! Ik ben er trots op dat ik daar onderdeel van uit mag maken.
Vooraf aan onze inbreng over de begroting willen wij dan ook dit moment aangrijpen om ons diepste respect en medeleven te betuigen voor alle getroffenen en degenen die zich hebben ingezet en dat nog steeds doen om te helpen.
Ik wil U in Valkenburg aan de Geul dan ook vanuit deze plek namens ons allen aangeven dat we uw pijn voelen en de toezegging doen dat we er ook als raad alles aan zullen doen om Valkenburg aan de Geul weer op de been te helpen. Dat u weer een veilig thuis heeft.

En dit kunnen we alleen maar door samen te werken.
Samen werken op een positieve manier. Met vertrouwen in de toekomst. Met de hoop dat alles ook weer goed komt. Dat we samen sterker verder gaan.
En dát is de insteek van de VVD.

Voorzitter, Het gaat hier niet om degenen in deze raadzaal, maar om de mensen.
Zij ZIJN Valkenburg aan de Geul!

Tot zover onze inleiding. Nu naar de begroting, we nemen daarin ook meteen agendapunt 8 mee.

We zullen de onderwerpen punt voor punt kort bespreken, dan is het ook voor iedereen te volgen, vooral de mensen thuis die hopelijk niet zijn afgeschakeld na de voorgaande inbrengen die wel erg lang duurden.
We hebben een aantal technische vragen gesteld en onze dank aan college en ambtenaren voor de duidelijke beantwoording. Op eventuele nadere vragen komen we in deze eerste termijn terug. De punten die we niet noemen, daar zijn we het mee eens.

De financiële uitkomsten van de thans voorliggende begroting laten bescheiden positieve resultaten zien: van € 117.000 in 2022 naar € 17.000 in 2025.
In deze begroting zijn ook forse taakstellingen opgenomen van € 3,3 miljoen in 2022 oplopend naar € 4,3 miljoen in 2025. De voorliggende begroting is gebaseerd op cijfers die wel al bekend zijn. Maar is allesbehalve compleet.

Zo zijn de financiële gevolgen van de watersnoodramp nog niet bekend en dus ook nog niet verwerkt in de begroting. Ook is er nog geen rekening gehouden met de positieve vooruitzichten met betrekking tot de uitkeringen uit het gemeentefonds volgens de september-circulaire. Kortom het financiële plaatje kan er heel anders komen uit te zien zodra alles bekend is. Ook dat is toekomstmuziek en we gaan als VVD bij de beoordeling van deze begroting vooralsnog uit van de feiten, gegevens en cijfers die op dit moment wél bekend zijn.
Wel vinden we het jammer dat het college onze suggestie om via een addendum op de begroting meer inzicht te verschaffen helaas niet heeft overgenomen.

2.1 pagina 11
Tekstueel: bij Thema’s programma het woordje “is” wijzigen in “in”.
Thema openbare orde en veiligheid:
gaat Valkenburg uitbreiden met handhavers?
hoeveel fte-uren hebben we nu bij Toezicht en Handhaving?
zijn die fte’s ingevuld?
zijn dat allemaal blauwe handhavers of is dat inclusief de groene?

Gemeentegrot (p17)
De gemeente is geen ondernemer. We vinden het prima dat de gemeentegrot eigendom is van ons allemaal, maar we moeten dit als gemeente niet zelf willen exploiteren, de gemeente faciliteert. Het gaat hier om cultureel en historisch erfgoed, dat het waard is geëxploiteerd te worden door een goede ondernemer.

Openluchttheater (p17)
We waren al akkoord met het voorgestelde krediet voor de geluidswand. Met betrekking tot de door het bestuur gewenste opwaardering zijn we blij dat het college mee is gegaan in ons standpunt dat het theater een opwaardering verdient. Ons OLT is een unieke parel in de theaterwereld. Nergens in Nederland is een openluchttheater dat zo prachtig is gelegen en er zo mooi uitziet, niet in de laatste plaats door het fraaie bladerdak waar onze raad een aantal jaren geleden op voorstel van wethouder Vermeer geld voor heeft vrijgemaakt. Dat een en ander nu wordt meegenomen in de gebiedsvisie West zien we alleen maar met vertrouwen tegemoet.

Op pagina 18 staat een zinnetje dat ons als VVD verontrust: “Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan de verhoging van de toeristenbelasting in 2023”. Vervolgens staat deze passage zelfs expliciet genoemd in de Mazjerang van deze maand.
Als VVD verzetten wij ons nu al tegen een verhoging van de toeristenbelasting voor 2023. Wij vinden het volstrekt niet gepast om na de dubbele ramp die nog steeds voortduurt de hotels, B&B’s, verblijfsaccommodaties, extra te belasten. We vinden het niet kunnen dat vanwege het feit dat er slordig met de centjes van sociaal domein is omgegaan de oplossing is dat er over de rug van de ondernemers geld wordt gepakt. We snappen dat dit wordt geroepen met het oog op maart 2022, maar het klopt niet. We zullen daar als VVD dan ook niet mee akkoord gaan als dit voorstel er komt.

Voorzitter, voor wat betreft de andere lokale lasten hebben wij als VVD ons er bij de kadernota al hard voor gemaakt dat die voor 2021 worden kwijtgescholden.
Dat is gelukkig ook gebeurd. Voor nu is de toekomst onzeker, komen er strengere maatregelen of komt er eindelijk weer lucht.
De VVD zal de ontwikkelingen op de voet volgen en als het nodig zou zijn zullen wij bij een volgende raadsvergadering een motie indienen om de kwijtschelding van de lasten, voor inwoners ondernemers en verenigingen ook door te trekken naar het eerste kwartaal 2022.

2.3 Sociaal domein
Er wordt in de vierde alinea op pagina 19 aangegeven dat het percentage jeugdigen met een indicatie voor jeugdhulp in onze gemeente veel hoger is dan het landelijk gemiddelde alsook hoger dan in de omliggende gemeenten. De platte cijfers geven een enigszins vertekend beeld, daar de oorzaak hiervan is dat er geen, tot nauwelijks, lichte hulpvormen beschikbaar zijn in Valkenburg aan de Geul. Er wordt dus meteen zware hulp ingezet.
Wat is de reden dat nog steeds geen licht hulpaanbod voor jeugdigen is opgepakt?
Het gaat niet alleen om een vertekend beeld maar om, en dat is nog veel belangrijker, onze jeugd!

En willen we het volgende amendement, onder verwijzing naar p6 van de begroting, indienen:
“Stelt voor: voor het onderdeel jeugdzorg gebruik te maken van de mogelijkheid om een stelpost in te zetten”. Met dank aan de inbreng van mijn fractiegenote in de laatste commissie die hiermee kwam.

Uitgestelde wetswijziging participatiewet (p21)
We kennen uit het verleden de Melkert-banen en heden nog de WOZL.
Wat hebben we hier van geleerd en hoe gaan we het beter doen?
Eerst zullen we echter moeten wachten op een nieuw kabinet blijkbaar!

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
 (p22)
Met betrekking tot de tweede bullit over raadplegen van bronnen door schuldhulpverleners:
Hoe gaat dit in zijn werk? Hoe zit het met de privacy? Hoe ziet de procesbeschrijving er uit?
Wordt dit herzien nu door de watersnood veel meer mensen in de problemen zitten? Er zijn mensen die niet weten hoe ze nu de winter door moeten komen. Is de gemeente zich er van bewust dat dit sinds 16 juli een ander plaatje heeft gekregen?

Deze mensen zitten door de omstandigheden in de problemen en hebben nu even hulp nodig, zonder dat ze voor de rest van hun leven gevolgd blijven.

Jeugdgezondheidszorg (p 23)
Is het gevolg hiervan dat de kleinere zorgaanbieders geen cliënten meer krijgen via de gemeente?
Dit heeft ons inziens een nadelig effect op de keuzevrijheid van de cliënten, maar ook doordat hierdoor een soort monopolie-positie ontstaat en de kleinere zorgaanbieders minder inkomsten kunnen genereren.
Is het college zich hiervan bewust

Versterken sociale basis (p24)
3e alinea: Er wordt gesproken over “voldoende algemene voorzieningen”.
Kunt u hier een aantal voorbeelden van noemenWelke?

Bibliotheekwerk (p 26)
Welke “duidelijkheid over een passende bibliotheekvoorziening in de kern Berg” wordt bedoeld?

Thema 6 Sport, kunst en cultuur
Wat is de stand van zaken met betrekking tot SV Geuldal?

Openbaar toilet Walramplein (p 33)
Voorzitter, we zijn blij dat de huidige wethouder heeft doorgepakt en dat er een permanent, gratis, toilet komt! Ik zie me daar nog staan poetsen begin dit jaar omdat het tijdelijke toilet steeds werd gesloten. Weet u nog? De fractievoorzitter met de gele handschoenen? Precies!
Toch nog een vraagje: heeft het college er ook aan gedacht om bewegwijzering te gaan plaatsen om de mensen te wijzen op dit toilet? En is er al een concrete datum?

Parkeerbeleidsplan (p33)
Hierover willen we alleen kwijt dat we er van uitgaan dat de bewoners van de appartementencomplexen hun bewonersvergunningen blijven behouden en dat we als VVD niet wéér op de barricaden moeten omdat deze onterecht waren ingetrokken.

Valkenburg West
Vol verwachting klopt ons hart… Wij snappen hoe belangrijk het is dat de verbinding tussen Par’Course en het centrum over en weer aantrekkelijk moet zijn.

Valkenburg Oost
We zien benieuwd. Wel vragen we nógmaals aandacht voor de snelheid op de Neerhem.

Met betrekking tot de bouwplannen voor de jongeren kunnen we alleen maar oproepen om door te pakken. Een groot gedeelte van de jongeren zijn over 5 jaar geen jongeren meer!

Zoals hiervoren bij agendapunt 6 al aangekondigd wil de VVD graag meedenken over de toekomst van onze gemeente. Dit “thinking out of the box” puntje is ontstaan tijdens een wekelijks fractie-overleg, want samen brainstormen we als VVD ook graag over innovatieve en duurzame ideeen voor Valkenburg aan de Geul.
Een van die brainstormsessies heeft een idee opgeleverd dat we het college niet willen onthouden en ter verdere overweging willen laten nemen.
 Absoluut niet bedoeld als discussiedocument maar meer als een “proefballonnetje” om eens over na te denken. En niet zozeer een politiek statement met betrekking tot de watersnood want eigenlijk staat het los van die verschrikkelijke ramp maar meer een idee met betrekking tot de infrastructuur en het oplossen van verkeersinfarcten.
Kort samengevat, want de uitgebreide versie staat in onze brief, gaat het om het volgende:
Een prominente oplossing voor de watersnood zou het aanleggen van een tunnel kunnen zijn onder Valkenburg. Stel dat die tunnel echt de oplossing zou zijn… en we hopen echt van ganser harte dat die watersnoodramp een eenmalige catastrofe is, dan zou die tunnel niet overbodig hoeven zijn als deze tevens gebruikt kan worden om de verkeersinfarcten van oost naar west en noord naar zuid Valkenburg op te lossen. Zoals gezegd, het is geen concreet iets, we hebben zelfs geen onderzoek gedaan of dat kan, maar we geven de suggestie graag mee om eens buiten de gebaande wegen te denken. (tunnelvisie brief)

Dan de taakvelden en tarievenbesluiten:
Ook hierover kunnen we kort zijn:

Afvalstoffenheffing
:
We hebben dit al eerder aangevoerd in juli van dit jaar bij de kadernota. Dat vandaag een eerste tariefstijging in het voorstel is opgenomen van € 50,-- per perceel per jaar. En dat ons toen was opgevallen dat als de tekst goed wordt gelezen de verhoging in tranches zal plaatsvinden. Deze 50 euro is wat de VVD betreft echter meer dan genoeg. Want waar eindigt dit. We zullen dan ook niet akkoord gaan met verdere verhogingen. En dat kon u weten want dat hebben wij in juli ook al aangekondigd.
De verlaging van de rioolheffing kan onze steun natuurlijk krijgen.

Verhoging van het tarief van de naheffingsaanslag parkeerbelastingen tot het wettelijk toegestane maximumbedrag: dat is simpel gezegd de parkeerboete. Wat ons betreft akkoord.

Indexering van de tarieven van de hondenbelasting: Wij hebben ons al eerder op het standpunt gesteld dat de hondenbelasting zou moeten worden afgeschaft, een discussie die in meerdere gemeenten wordt gevoerd. Het nu afschaffen van de hondenbelasting zou echter een gat in de begroting veroorzaken van 88.000 euro en de VVD heeft geen oplossing waar de financiële dekking dan vandaan moet komen. We willen het college wel meegeven om alvast voor 2023 een alternatief te bedenken zodat de “blaftaks” eindelijk kan worden afgeschaft.

Indexering van de tarieven van de leges:

Hoe verhoudt de hoogte van de leges zich tegenover die van andere gemeenten? Waarom hoger als alles digitaal geregeld kan worden?

Indexering van de precariobelasting met 1,5%: Los van het feit dat vanwege de pandemie en de watersnood veel ondernemers helemaal geen gebruik hebben kunnen maken van hun terras, nog los van degenen die helemaal geen terras meer overhielden - en we – op initiatief van de VVD – de lokale lasten hebben kwijtgescholden voor 2020 en 2021 kunnen we er weliswaar in meegaan het tarief nu vast te stellen, maar zullen wij ook vinger aan de pols houden en indien noodzakelijk bij een volgende raadsvergadering insteken op kwijtschelding van deze belasting voor – in ieder geval - het eerste kwartaal 2022, en indien aan de orde zo lang de maatregelen nog voortduren.

Voor het overige geen wijziging in de tarieven, en daar zijn we blij om.

Voorzitter, aanwezigen, mensen thuis.
Namens de VVD Valkenburg aan de Geul, een groep betrokken mensen met hart voor onze gemeente, dank ik u voor uw aandacht.

We gaan

Tot zover in eerste termijn.

8) Vaststellen tarievenbesluiten planjaar 2022 inclusief bijbehorende verordeningen.

zie inbreng eerste termijn agendapunt 7