Tunnel voor water én verkeer, oppert de VVD

Tijdens de begrotingsvergadering vandaag – dinsdag 9 november 2021 – lanceerde onze fractievoorzitter Bianca Rooding-Eurlings namens de VVD-fractie een ‘out-of-the-box-idee (proefballon, red.) om, indien er onder Valkenburg-centrum een hoogwatertunnel wordt aangelegd, deze in tijden van ‘droogte’ in te zetten als verkeerstunnel.

Tevens verkeerstunnel
“Daarmee zou deze tevens gebruikt kunnen worden om de verkeersinfarcten van oost naar west en noord naar zuid op te lossen. Zoals gezegd, het is geen concreet iets, we hebben zelfs geen onderzoek gedaan of dat kan, maar we geven de suggestie graag mee om eens buiten de gebaande wegen te denken,” aldus Bianca.

Lees hier ons idee van de combi.

Het idee van een hoogwater tunnel is al eens  met succes toegepast in Zwitserland. (Lees hier) Er is een voorbeeld van een combi in Kuala Lumpur. (Lees hier in het Engels) of kijk een video (Kijk hier, ook in het Engels)

Uiteraard moet er dan nog een oplossing komen voor het water stroom afwaarts, maar de Maas heeft veel meer ruimte en Valkenburg houdt droge voeten.

De voorzitter van de gemeenteraad, burgemeester Daan Prevoo werd door het idee geprikkeld en gaf als suggestie om het project de naam Koningin Maxima tunnel te geven. Dit als tegenhanger van de Maastunnel in Maastricht die koning Willem-Alexander tunnel heet.

Bron: Tv Valkenburg

Afbeelding: Limburger.nl